Wat levert een businessplan jou op?

Het schrijven van een businessplan is iets wat je doet als je met je bedrijf start en/of een lening nodig hebt. Je schrijft in heldere bewoording jouw missie, visie en strategie en doelstellingen op.

Maar ook als je al een aantal jaren bezig bent kan het nuttig zijn om jouw bedrijfsplan (opnieuw) te schrijven. Tijdens het schrijven van je businessplan kijk je naar de externe wereld: wat gebeurt daar, wat zijn de trends waar je op in kan spelen? Maar je bekijkt ook opnieuw kritisch je interne processen. Misschien kan er iets verbeterd worden, of kan je iets uitbesteden waar je geen tijd voor hebt en geen plezier aan beleeft.

Focus en structuur

Doordat je alle processen binnen je bedrijf onder de loep neemt zie je weer het grotere plaatje. Sluiten alle processen nog wel op elkaar aan, kan het niet handiger? Zijn sommige processen overbodig geworden doordat je bedrijf is gegroeid of veranderd? Misschien zijn er tegenwoordig nieuwe systemen waardoor jouw verkoopadministratie gelijk aan je financiële administratie gekoppeld kan worden? Doe je nu dingen dubbel?

Daarnaast zie je misschien als je naar de financiële resultaten kijkt dat bepaalde producten of diensten die je aanbiedt weinig opleveren, maar wel bewerkelijk zijn. Zo kan je keuzes maken om je op de meer winstgevende activiteiten te focussen.

Motivatie en inspiratie

In een businessplan hoort ook een concurrentie-analyse. Door te kijken naar wat jouw concurrenten doen (bijvoorbeeld naar hun aanbod, welke social media ze gebruiken en welke prijzen ze hanteren) kan je geïnspireerd raken om ook eens iets nieuws te proberen. Het is niet zo dat je klakkeloos ideeën van je concurrent moet kopiëren, maar als je een vertaalslag maakt naar jouw situatie kan je misschien doeltreffende verbeteringen doorvoeren binnen jouw bedrijf.

Wil je kijken of jouw bedrijf efficiënter ingericht kan worden of misschien op bepaalde vlakken vernieuwing behoeft? Neem dan contact op met Hulp aan Ondernemers.

Ada Kaspersma

Ada helpt starters bij het opzetten van hun bedrijf en helpt ondernemers en kleine bedrijven met het structureren van hun bedrijfsprocessen en bij het maken van keuzes.

Ada is onze specialist op het gebied van business- en marketingplannen.