Aan welke eisen moet een zakelijke website tegenwoordig voldoen

Een professionele website is tegenwoordig een eerste levensbehoefte voor ieder bedrijf: groot, klein, of éénmanszaak. Je website is je visitekaartje, en – als je het goed aanpakt – je grootste bron van nieuwe klanten.

Heb je een website, maar twijfel je of het wel een goed visitekaartje is voor je bedrijf? Laten we een aantal belangrijke punten bekijken.

Is je zakelijke website professioneel ontworpen en gebouwd?

Komt een bezoeker via een zoekmachine op je site terecht (bravo, dat is al heel wat!), dan voelt deze direct aan of een website is gebouwd door een professional of dat de site het resultaat is van huisvlijt aan de keukentafel. Ziet je site er professioneel uit, dan begint de indruk die de bezoeker krijgt van je bedrijf, van jou, en van je diensten, al direct positief.

Potentiële klanten geven liever meer geld uit aan een professioneel ogend bedrijf dan dat ze het risico durven lopen te worden afgezet door een amateur.

Is je bedrijfswebsite het resultaat van thuiswerk van jezelf, een familielid, of je buurmeisje, dan komt je bedrijf minder professioneel over als je zou willen.

Erger nog, de meeste bezoekers van je website bezoeken deze tegenwoordig via hun smartphone. De laatste jaren zijn mensen gewend geraakt dat websites zich aanpassen aan hun scherm, en dat ze zonder problemen je site kunnen lezen en de gewenste informatie kunnen vinden.

Is je huidige website langer dan vijf jaar geleden gemaakt, dan is er een grote kans dat deze niet mooi werkt op een klein schermpje.

Een eenvoudige test: wanneer je met je vingers moet inzoomen om de tekst te kunnen lezen, en je de site met je wijsvinger opzij moet bewegen om alles te kunnen zien, dan is je site niet geoptimaliseerd voor mobiele schermen. En dat schrikt het grootste deel van je bezoekers af.

Zijn je teksten goed geschreven?

De inhoud van je site ìs het meest belangrijk, eigenlijk nog belangrijker dan een professioneel uitziend ontwerp. Zoekmachines zetten je niet bovenaan de zoekresultaten vanwege je mooie foto’s maar vanwege wat je zegt op de pagina’s op je website.

Je schrijft je teksten echter niet voor de zoekmachines maar voor je potentiële klant.

Gaan je teksten alleen maar over je bedrijf, dan ‘klikt’ dat niet met de bezoeker. Je teksten moeten laten zien dat je je kunt inleven in de bezoeker, de problemen die deze tegenkomt en waar hij hulp bij nodig heeft, en wat je als onderneming voor deze bezoeker kunt betekenen.

Omschrijf je duidelijk wat je voor je klant kunt betekenen en hoe dat in z’n werk gaat, dan kan een zoekmachine makkelijker bepalen waar je site over gaat, wat je te bieden hebt, en of je een goede kandidaat bent voor een hoge(re) positie in de zoekresultaten.

Wil je zeker weten dat de inhoud van je website goed overkomt op de bezoeker én zoekmachines, laat het dan schrijven door iemand die hier gespecialiseerd in is. Probeer niet je eigen teksten te schrijven in een poging om een paar euro te besparen, maar laat het doen door iemand die hier ervaren in is. Het helpt je veel in de zoekmachines en in de conversie van je bezoekers naar klanten.

Gebruik je professionele foto’s op je site?

Bezoekt de bezoeker je contactpagina, wordt deze dan begroet door diezelfde dame met headset op die je op zoveel andere, voornamelijk oudere, websites ziet? Zo ja, dan daal je direct al een aantal punten in de achting van je bezoeker.

Stockfoto’s – gekochte professionele foto’s – zijn niet altijd een probleem, maar zorg er wel voor dat je kwaliteitsfoto’s aanschaft. Ja, ik zei aanschaft. Je kunt een eind komen met gratis foto’s – ik heb veel websites gemaakt met gratis foto’s – maar wil je online echt professioneel overkomen , zorg er dan voor dat je foto’s aanschaft die niet al door iedereen in je markt worden gebruikt.

Kan je het missen, huur dan een fotograaf in om professionele foto’s van jezelf, je medewerkers, en je producten te maken. Tegen een professional kun je niet op, en je kunt de foto’s meestal – afhankelijk van de afspraken die je maakt – gebruiken op al je promotiemateriaal.

Met ‘gratis foto’s’ bedoel ik trouwens niet dat je foto’s die je vindt op Google Afbeeldingen gebruikt op je site. Dat is verboden, en kan je veel geld kosten wanneer de originele eigenaar er achter komt. Er zijn bedrijven die leven van het beboeten van websites die afbeeldingen van hun klanten zonder toestemming gebruiken.

Is er geen plaats voor zelfgemaakte foto’s dan? Ja hoor, die is er wel. Schrijf je artikelen waarin je bijvoorbeeld laat zien hoe een klus bij een klant is gegaan, dan zijn zelfgemaakte – scherpe – foto’s geen probleem. Het voegt zelfs iets persoonlijks en menselijks toe aan je bedrijf.

Zijn je contactgegevens makkelijk vindbaar?

Zijn bezoekers geïnteresseerd in je producten of diensten, is het dan eenvoudig om contact met de onderneming op te nemen?

Staat het adres van de onderneming prominent op elke pagina? Staat het belangrijkste telefoonnummer op elke pagina? Is er een duidelijke contactpagina met alle manieren om contact met het bedrijf op te kunnen nemen?

Moeten bezoekers zoeken naar contactgegevens, dan is de verleiding om een andere site te bezoeken levensgroot aanwezig en zijn al je inspanningen voor niets geweest.

Staan er klantervaringen op de site?

Mensen vertrouwen mensen. Dat is altijd al zo geweest.

Stroomt je keuken over, wiens woorden geven dan de doorslag voor je keuze voor een loodgieter: de website waar een loodgieter zichzelf aanprijst of de website waar tevreden klanten hun zegje doen over de loodgieter?

Laat je klanten je diensten voor je verkopen. Zorg ervoor dat je goede recensies op je site én op Google, Facebook, en LinkedIn hebt staan. Deze werken 24 uur per dag als gratis verkoper van je producten en diensten.

Doe het goed, doe het nu

Een professionele website is tegenwoordig van levensbelang voor ieder bedrijf, groot of klein. De tijd dat je het als klein bedrijf zonder website af kon is lang achter ons.

Heb je een website, en wil je dat er met een kritisch oog naar gekeken wordt? Of heb je nog geen website, en wil je het direct goed laten doen? Neem direct contact op met Hulp aan Ondernemers.

Robin Roelofsen

Robin Roelofsen is eigenaar van een webdesign bureau in Almere. Robin ontwerpt en bouwt professionele zakelijke websites voor midden- en kleinbedrijf. Robin Roelofsen is de ‘webdesigner of choice’ voor Hulp aan Ondernemers. Ook voor het schrijven van teksten voor je site kun je terecht bij Hulp aan Ondernemers. ‘Al het ondernemersgemak onder één dak!’